Nowe oświadczenie podatkowe do ZUS: kiedy jest niepotrzebne?
Emeryci i renciści nie muszą co roku składać oświadczeń podatkowych w ZUS. Nowe oświadczenia należy złożyć jedynie w przypadku zmiany lub odwołania dotychczasowych. Jeśli nie zaszły żadne zmiany, dotychczasowe oświadczenia pozostają ważne również na kolejne lata podatkowe.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, oświadczenia i wnioski, które mają wpływ na obliczenie zaliczki na podatek, złożone na rok 2023 lub 2024, będą obowiązywały również w 2025 roku oraz w latach następnych. Dlatego nie ma potrzeby składania nowych oświadczeń co roku, jeśli nie zaszły żadne zmiany. Oświadczenia złożone wcześniej obowiązują w kolejnych latach podatkowych aż do momentu ich odwołania lub zmiany – informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.
Niektórzy klienci zapominają o tym i składają oświadczenia podatkowe, mimo że ich sytuacja się
nie zmieniła. Z tego powodu ZUS przypomina, że jeśli sytuacja świadczeniobiorcy pozostaje niezmieniona, na przykład nadal chce być rozliczany wspólnie ze współmałżonkiem, co jest identycznym wyborem jak w roku ubiegłym, nie ma potrzeby składania nowego oświadczenia – ubiegłoroczne wciąż obowiązuje. Nowe oświadczenie należy złożyć tylko wówczas, gdy emeryt lub rencista chce odwołać wcześniejszą decyzję lub wprowadzić w niej zmiany.
O czym warto pamiętać
Zasady ogólne dotyczące wniosków i oświadczeń podatnika:
podatnik ma obowiązek wycofać lub zmienić wcześniej złożone oświadczenie lub wniosek
w przypadku, gdy nastąpią zmiany w okolicznościach wpływających na obliczenie zaliczki,
w przypadku zmiany wcześniej złożonego oświadczenia lub wniosku, podatnik nie ma obowiązku wycofywania wcześniejszych wniosków lub oświadczeń,
wniosek lub oświadczenie złożone później uchyla wniosek lub oświadczenie złożone wcześniej.
Krystyna Michałek
regionalny rzecznik prasowy ZUS
w województwie kujawsko-pomorskim